6 min read

Julnötslösningar

Problem 1

     Träkarl
     K863
     AK2
     754
     K42
            Du (Öst)
            JT954
            QJ95
            82
            Q6

Budgivning:

Syd   Väst   Nord  Öst
1kl   pass   1sp   pass
1NT   pass   3NT   pass
pass  pass

Du sitter Öst och lågmarkerar på partnerns utspel av ruter Kung. Han fortsätter med ruter nio och Syd släpper även det sticket. Väst fortsätter med ruter och frågan är: Vad sakar du i stick tre?

Lösning: Problemet härstammar från firma Goren/Sharif och publicerades i Dansk Bridge 1987, samma år som Sverige blev europamästare i öppen klass senast(?).

Ruternian antyder att Väst kan ha en ingång i klöver, och Öst måste saka klöver Dam i tredje stick. Syd har A10875 i klöver, och om Öst inte dumpar klöverdamen direkt, så går spelföraren in på hjärter Ess och spelar klöver mot handen. Att spela på klöverdamen nu hjälper inte, för vi får på den. Och lägger vi klöver sex så tar Syd Esset och duckar en klöver.

Kommentar: Ett välkänt tema, kallat “avoidance play” på engelska. Hur ska vi översätta det? Förresten, spelföraren kunde (och borde) ha gått hem i kontraktet. Hur? (Han hade A2–743–A63–A10875.)

Problem 2

Fyrmanna:

   Q53
   9754
   AKJT9
   A
   
   
   AKT84
   A3
   Q6
   J642

Du spelar 6 spader och får klöver sju i utspel efter ostörd budgivning. Spelplan? Mer specifikt: Vad spelar du i stick två?

Lösning: 12 takstick om spadern 3–2. Om vi måste tappa ett trumfstick så kanske vi kan kompensera det genom att stjäla en klöver? Ja, men det måste ske i rätt ordning: Först tappa ett trumstick, sen stjäla en klöver. Alltså, i stick två spelar vi spader 3 till åttan om Öst bekänner lågt. Om Väst vinner sticket så har vi kommunikationer tillräckligt för att stjäla en klöver, trumfa ut och casha rutersticken.

Masken med åttan jämfört med masken med tian förlorar ett övertrick om Öst har knekt fjärde, men den ger en fördel om Öst råkar ha fem trumf.

Kommentar: Hur spelar man i partävling? (i) Spela på trumfen 3–2 och ta alla sticken, (ii) maska med åttan och maximera hemgångschansen, eller (iii) maska med tian och ha en femtiprocentare på övertrick? Ska man välja (iii) med tanke på att slammen ser rätt hårdbjuden ut? (ii) är nog uteslutet.

Problem 3

Fyrmanna:

   A962
   KJ543
   A3
   85
   
   
   KQJT54
   A62
   98
   73

Fyra spader med ruter Dam i utspel efter ostörd budgivning. Spelplan?

Lösning: Ett av de lättare problemen, men man får inte slarva: Ta direkt för ruter Ess, trumfa ut, ta för hjärter Ess och spela lågfärg till försvaret. Garderar hemgång om Väst startade med singelhjärter. Inte många extraprocent, men många bäckar små, osv.

Duckar man utspelet så tar försvaret två klöverstick och spelar sen ruter (eller hjärter från Väst).

Problem 4

Fyrmanna:

   QJ3
   AQJ654
   A5
   86
   
   
   AK742
   72
   863
   AK4

Sex spader, utspel ruter två efter ostörd budgivning. Spelplan?

Lösning: Uppebarligen måste hjärtermasken gå, men med två hjärtermaskar har vi bara elva stick, om spadern eller hjärtern sitter 4–1. Då måste i ordna ett tolfte med en lågfärgsstöld (temat känns igen!).

Rätt start är att ducka utspelet. Väsentligen tar man sen för ruteresset, dam-ess i trumf och bästa fortsättning därefter, beroende på om trumfen satt 3–2 eller 4–1. En ruterstöld och två hjärtermaskar ger tolv stick.

Kommentar: Vad otäckt kan hända om man tar för esset i första stick?

Problem 5

Fyrmanna:

   86432
   2
   AK
   A6543
   
   
   A
   AKQJT9
   JT983
   9

Sex hjärter, utspel spader Dam efter ostörd budgivning. Spelplan?

Lösning: En gammal klassiker: Ta utspelet, ruter till Esset, trumfa ut och släng ruter kung om trumfen sitter 5–1.

Problem 6

Fyrmanna:

   532
   A432
   AKJ
   AQT
   
   
   K764
   T85
   QT9
   KJ9

Syd spelar 3NT efter att Väst öppnat med en svag 2sp. Utspel spader Dam till Östs Ess. Öst fortsätter med klöver fyra. Spelplan?

Lösning: Vi måste ställa trettonkvistaren i hjärter utan att Väst kommer in två gånger. Vinn på bordet och spela en hjärter till åttan (eller femman om Öst spelar nian eller högre). Efter spader till Kung spelas låg hjärter från handen, “avoidance play”-temat dyker upp igen: Se till att Väst inte kan vinna ett hjärterstick till om han startade med högst två av KQJ9 i hjärter.

Notera att spela första hjärtern från handen spricker om Väst har HH7 i hjärter.

Problem 7

Partävling:

   J9865
   T864
   A2
   K5
   
   
   AKQ
   AKQ
   KQJ
   A643

Sju sang med ruter tio i utspel efter ostörd budgivning. Spelplan?

Lösning: Vi ser att spadern sitter 5–0 och att någon har Knekten minst fjärde i hjärter, annars är det inte ett problem. Det måste skvisas, och man inser snart att det är ett hopplöst företag om samma person har fem spader och fyra hjärter inklusive Knekten. Antag motsatsen, och en dubbelsidig skvis kan arrangeras oavsett vem som har spaderlängden, men det kräver lite eftertanke.

Nyckeln är att vinna stick ett på handen. Spelar ingen roll om Väst har fem spader, men om Öst har fem spader går man bet om man vinner första stick med Esset. Pröva själv!

Problem 8

Fyrmanna:

   7642
   J62
   87542
   K
   
   
   AKQJ
   AK74
   A
   AQJ3

Sju spader med spader tre i utspel (Öst bekänner med åttan). Spelplan?

Lösning: Ett tämligen rättframt problem: Spela en andra rond trumf, sen om spadern satt 4–1, spela på hjärtern 3–3 eller kort Dam med singeltrumf: Hjärter Ess–Kung, fixa en hjärterstöld.

Om spadern satt 3–2 så hjärtern 3–3 eller kort Dam med vem som helst: Klöverkung, Hjärter Ess-Kung (gardera 5–1 i hjärter missar chansen till Dam andra), klöver Ess med hjärtersak, hjärterstöld, osv.

Problem 9

Fyrmanna:

   AT2
   T84
   AT9642
   8
   
   
   863
   KQJ95
   K3
   A96

Fyra hjärter efter ostörd budgiving. Väst spelar ut en trumfhacka, Öst tar för Esset och fortsätter med trumf, Väst bekänner. Spelplan?

Lösning: Också rättframt: Gardera 4–1 i ruter genom att ta för ruter Kung och ducka en ruter.

Problem 10

Fyrmanna:

          Träkarlen (Nord)
          Q642
          JT7
          J62
          A32

Du (Väst)
5
AK6
AQT974
T64

Budgivning:

Syd  Väst  Nord  Öst
1kl  1ru   D     pass
1sp  D     2sp   3ru
4sp  pass  pass  pass

Du spelar ut hjärter Kung (Kung från Ess/Kung), partner bekänner med tvåan. Nu då?

Lösning: Vi tycks ha tre hjärterstick och ruteress att ta för: Gör det, i rätt ordning! Ruter Ess i andra stick, sen hjärter Ess och hjärter.

Kommentar: Vad är faran med att “glömma” ta för ruteress?

Not f'd - you won't find me on Facebook