Ett par nyligen spelade givar illustrerar svårigheter i konkurrensbudgivning.
Första brickan
Ingen i zonen, Väst giv, Öst-Väst har
Väst Öst
AK 1082
Q94 KJ72
AK10654 82
74 K1096
Systemet är “Modern standard”, men öppningsbudet 1 ruter lovar en obalanserad hand.
Väst Nord Öst Syd
1ru 2sp ?
Har Öst till en “negativ dubbling”? På gränsen enligt min mening, flytta en spaderhacka till ruter och dubblingen är självklar. Öst valde pass:
Väst Nord Öst Syd
1ru 2sp pass 3ru
?
Väst har en spelstark hand, och frågan är hur man visar det utan att bränna sig. Vi har bestämt att Dubbelt i såna här lägen är ett offensivt bud, dvs uttrycker förhoppningen att vi har högsta kontraktet.
Har Väst tillräcklig styrka för en sådan dubbling? Jag tycker det: Tänk Nord med Kung Knekt femte i hjärter och lite trevlig fördelning… Nej, ser inte bra ut. Men vi dubblar, trots minimal styrka:
Väst Nord Öst Syd
1ru 2sp pass 3ru
D 3sp ?
Nu har Öst tillräckligt för att ge sig in i leken, men återigen, fördelningen är inte optimal, och fyrtricksnivån är kanske vansklig. Så vi passar och Nord får spela sitt kontrakt och går en stillsam bet.
Är det bra eller dåligt för oss? Med aktuell sits (Nord hade spader Dam, två Knektar och dubbelruter) var det inga problem att spela hem 3NT på ÖV vid andra bordet. Men där öppnade Väst med en stark klöver och på spaderinklivet på entricksnivån hade Öst tillräckligt för en positiv aktion.
Lärdomen här är att Västs Dubbling av 3 ruter inte är “utspelsvisande” utan lovar starka kort, minst det Väst har här. Kom ihåg att öppningsbudet 1 ruter har en hög övre gräns! (Den undre går inte av för hackor den heller!)
Lärdom eller inte, vi hade nog förlorat brickan ändå, man kan inte vinna alla.
Andra brickan
Ingen i zonen, Väst giv. Som Syd har du: A72-A54-AQ72-K92 och ser
Väst Nord Öst Syd
pass pass* 2ru ?
Nords pass visar 0-8 hp, möjligen 9-11 hp om han har lång ruter. Vad bjuder du?
Ser självklart ut att skicka in 2NT, man har ju 17 hp ocg 2NT lovar 16-18 hp enligt överenskommelse. Men det är två saker som skaver: (i) Partners pass, högst åtta till våra 17, och (ii) Var ska alla sticken komma ifrån? Vi kan räkna med ca fyra stick på vår hand, ska partner kunna bidra med fem? Våra hackor ser inte mycket ut för världen.
Eftersom det ser ut som om vår hand bäst lämpar sig för försvar så väljer vi pass, och fokus flyttas till Nord:
Väst Nord Öst Syd
pass pass* 2ru pass
2hj ?
Han har: 3-J109-KJ8643-Q107.
Ser ut som ett pass, men jag håller inte med, 3 ruter är mitt självklara val. Man kan se det som en förhandsbalansering: Motståndarna tänker uppenbarligen stanna i 2 hjärter eller 2 spader (om inte Öst har en 20 hp balans), och partner kan ha svårt att balansera rätt. Vi lovar inte heller mer än vi har, så enda faran är att Öst har den starka balanserade handen och straffdubblar, men fördelen är att i det scenariot har vi också väglett om utspel. Dessutom är oddsen för att ÖV inte är uppdaterade på hur situationen ska hanteras.
OK, valet blev pass och alla passade, och slutbudet är 2 hjärter:
Nord
3
J109
KJ8643
Q107
Väst Öst
KQ853 J1096
8 KQ7632
95 10
A8643 J5
Syd
A72
A54
AQ72
K92
Trots Nords massiva hand tycks Syd ha valt rätt: 3NT går bet efter spader ut och 5 ruter ser också ut att kunna gå bet. Och efter spader ut ser det ut som om NS cashar in en bet i 2 hjärter.
Teori är en sak och praktik en annan. Om Syd bjuder 2NT på första varvet så sätts Väst på prov: Hittar han spader ut? Om inte går man lätt hem i 3NT.
Lärdom: Syds passiva hållning är ett utstuderat sätt att dra fördel av det egna budsystemet med svaga öppningar. Som synes blir det lätt missriktat, och om inte läget är desperat så rekommenderas att följa strömmen och bjuda 2NT. Noteras bör också Nords påpassliga 3 ruter i skydd av hans förhandspass.
Bricka 3
Slutligen en (intern?) systemdiskussion: Den handlar om egen öppning med en dubbeltydig klöver följt av störning. Ett exempel:
Väst Nord Öst Syd
1kl 1hj 1sp* 2hj
?
Öst har visat 8+ hp och typ balanserad. Vad får Väst bjuda här med svaga handen, 9-11 balanserad?
Vi har sagt att svaga handen måste passa här, och således visar Dubbelt starka handen. Jag är dock inte säker på att det är bästa sättet, utan klöveröppnaren måste få vara med kämpa även med svaga handen. Dubbelt får alltså vara dubbeltydigt(!). Ny färg, däremot, visar starka handen? Inte säkert, om öppnaren har 9-11 och till exempel femkorts spader, ska han inte få bjuda 2 spader här? Jag tycker nog det, men det kan kräva att vi går igenom tänkbara lägen.